onsdag 27 april 2011

Promenad i solsken

Eftersom det var soligt och fint väder passade jag på att ta en promenad. På min promenad mötte jag James Watt. Vi stannade och pratade och han började berätta om sin senaste uppfinning. Från början skulle han bara laga en modell av en ångmaskin. Han började då också att förbättra ångmaskinen och det klarade han så bra att han började kallas för "ångmaskinens uppfinnare". Han fick med en rad kugghjul att få pumpens rörelse upp och ner bli mer roterande. Nu kunde ångkraften driva hjul i fabriker, ångfartyg och lokomotiv.

Jag och James stod och pratade en bra stund, men sen var han tvungen att gå. Han tackade för pratstunden och jag tyckte det hade vart en trevlig historia att höra. Tänk att min bekant vän var ångmaskinens uppfinnare. Jag gick hemåt igen, och nu började det dra ihop sig till regn, så jag fick skynda mig på lite. Jag hann precis in innan det började ösregna, och samtidigt som det regnade så såg jag också en blixt. Tänk att det för ungefär en timme sen vart strålande väder...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar