måndag 11 april 2011

Ännu en dag

Jag gick upp tillsammans med solen och tog på mig min slitna gamla klänning. Sen gick jag ut för att hämta ved och började elda, det verkade bli en kall dag idag igen.
Efter ett tag gick jag ut igen, till ladugården. På vägen träffade jag min granne, Mary, och vi pratade lite. Hon sa att ännu en familj hade flyttat in till städerna. Snart skulle ingen vara kvar på landet, vi skulle bli ensamma med alla djur och all mark. Anledningen var att man kunde börja jobba på fabriker och tjäna mer pengar... Men då var man tvungen att jobba 6 dagar i veckan, och det hade i alla fall inte jag lust med. Men hellre det och tjäna pengar än att vara på landet och bli smutsig och hungrig. Jag funderade på det länge, och Mary skulle redan flytta in till stan.
Vi hade även växelbruk på landet, vilket betydde att ett år kanske man odlade mat till oss människor och nästa år odlade man kanske mat till djuren istället.
Jag tror det var allt för idag. Nu ska jag sova igen, godnatt kära dagbok.

2 kommentarer:

  1. Jag har hört talas om något som kallas för växelbruk och eftersom ni arbetar på en bondgård så skulle det vara snällt om ni kunde förklara det för mig.

    SvaraRadera
  2. Vad intressant det ska bli att få läsa om ditt liv.
    Men varför vill du hällre flytta in till staden?
    När du kan gå i en laudgård och inte behöva jobba lika många timmar.

    SvaraRadera